samenvatting
Ik heb best wel veel samenvattingen moeten maken in mijn schoolcarrière, meestal als huiswerk omdat ik ze niet fijn vond om te leren. Dan moesten we weer een 500 woorden lange samenvatting maken ter voorbereiding op de toets. Als huiswerk op een gegeven moment heb ik met docenten afgesproken dat ik die niet meer zou maken en gewoon korte, makkelijke samenvattingen te maken waar ik wat aan had.
Nuttige samenvatting
Je samenvatting moet nuttig zijn, niet te lang en met veel dingen die niet in de toets komen. Eigenlijk moet je gewoon een spiekbriefje in het groot maken met daar de belangrijkste formules en begrippen op. Dit zijn meestal de dingen waar de docent het meest over heeft. Wij kregen altijd tips van de docent en die werkte ik uit in een samenvatting, omdat ik wist dat dat er zeker in zou gaan komen. En als je dat dan aan het uitwerken bent, leer je ook al en ben je ook met het onderwerp bezig. Probeer je samenvatting dus niet te lang te maken, want dan verlies je gewoon het overzicht. Terwijl, als je die tips netjes hebt uitgewerkt, kun je het elk moment makkelijk terugkijken. Ik hou er bijvoorbeeld ook van om de subkopjes (titels van de alinea's) zo groot mogelijk te maken, zodat ik alles makkelijk kan terugvinden.

samenvatting alfa vakken
bij alfa vakken moet je iets meer tekst gebruiken dan bij bétavakken maar probeer wel dat het zo min mogelijk blijft dit zijn eigenlijk de belangrijkste dingen die er altijd in zullen moeten terugkomen
- Tips van de docent, uitgewerkt natuurlijk, omdat je weet dat die dingen er zeker weten in komen.
- De belangrijkste dingen uit je notities en die het meest zijn voorgekomen, hierover ook bij Slim Leren meer.
- Verbanden: (kijk bij Slim Leren voor meer informatie hierover)
- Begrippen: je kan alle begrippen in je samenvatting zetten, maar ik zou een paar belangrijke begrippen in je samenvatting zetten en de rest gewoon leren uit de begrippenlijst.
- Tijden, als het kan, zou ik dit in een tijdlijn maken, omdat er op toetsen best wel vaak volgordevragen komen, en ik vind het iets duidelijker. Het mag natuurlijk ook gewoon onder elkaar, gebruik de belangrijkste tijden.
Samenvatting voor béta vakken
Voor bètavakken vind ik het altijd het leukste om een samenvatting te maken. Ook omdat ze meestal maar heel kort zijn, maar ze moeten wel juist gemaakt worden. Probeer deze dingen er allemaal in te zetten.

- Formules. Ik maak altijd een formuleblaadje om de formules te onthouden, of als ik ze even niet meer weet. En dat doe ik zoals op dat plaatje hiernaast. Ik zal het even uitleggen. Ik denk dat de meesten hier wel bekend mee zullen zijn, maar ik leg het toch even uit voor de zekerheid. Stel, je wilt 𝑡 weten en je hebt 𝑠 en 𝑣. Dan kun je je vinger op de letter leggen die je wilt weten, en dan krijg je de formule die je moet doen. Dus voor 𝑡 moet je 𝑠 gedeeld door 𝑣 doen. Nou, als 𝑠s 10 is en 𝑣v 5, dan heb je dus 10 gedeeld door 5, en dan is 𝑡 2 ik geef ook altijd een korte uitleg over wat de letters nou precies zijn bijvoorbeeld: T=tijd in seconden.
- Oefenopgave: Ik zet altijd één moeilijke oefenopgave in mijn samenvatting, met de uitwerking. Als ik dan aan het oefenen ben en ik weet het even niet meer, dan probeer ik in die oefenopgave te kijken hoe het moet.
- Tips van de docent: Meestal geeft de docent nog een tip om ergens goed naar te kijken. Dan werk ik dat goed uit, met een uitleg van mezelf, in de samenvatting. Zo kan ik later altijd mijn eigen samenvatting terugkijken en die ook begrijpen.